Page 36 - gri-sablaon1

This is a SEO version of gri-sablaon1. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
S
erie A’n›n sar›-k›rm›z›l›
ekibi Lecce’nin kalkan
biçimindeki logosuna
bakt›¤›m›zda bir a¤aç ile
kurt sembolü göze çarp›yor.
Lâkab› ayn› zamanda “Kurtlar” olan ekibin
armas›nda bu sembolün yer almas›n›n nedeni
ise birçok ‹talyan tak›m›n›n arma hikâyesinde
oldu¤u gibi tarihe dayan›yor. Mitolojiye göre
günümüzde Güney ‹talya’da yer alan Lecce,
Truva Savafl› döneminde “Messapii” adl› bir
‹talyan kabilesinin yerleflti¤i “Sybar” isimli bir
flehirdi. Sybar bir süre sonra Iapyges adl›
baflka bir ‹talyan kabilenin hegemonyas›
alt›na girdi. M.Ö. 3. yüzy›lda da Romal›lar
taraf›ndan ele geçirildi ve flehre “Lupiae” ismi
verildi. Lupiae de Latincede “Kurt” anlam›na
gelmekte. Böylelikle Lecce’nin logosunda yer
alan kurt figürünün kayna¤›n› bu flekilde
ö¤renmifl oluyoruz. Armadaki bir di¤er
sembol olan a¤aç ise yeflilli¤in bol oldu¤u
Lecce’nin parklar›n› ve zeytin a¤açlar›n›
simgeliyor. Bu iki sembolün üstünde ise
kurulufl y›l› olan 1908 ile kulübün tam ad›
olan ve Lecce Spor Birli¤i anlam›na gelen
U.S. Lecce (Unione Spotiva Lecce) yazmakta.
TamSaha
70
TamSaha
71
Logolarda gizli tarih
Logolarda gizli tarih
Armalar›n Dili
‹talya Ligi
İtalya’dan Serie A takımlarının armalarının ikinci serisi ile logo yazı dizimiz devam ediyor. Bazısında
bulundukları şehrin tarihinden, bazısında da mitolojiden esinlenmiş armalar hem tarih hakkında değişik
bilgiler veriyor hem de hikâyelerindeki ilginçliklerle insanın dikkatini çekiyor.
Aydın
Güvenir
talya’n›n en çok
flampiyon olan tak›m›
Juventus’un amblemi,
kuruldu¤u günden bu
yana pek çok kez
de¤iflikli¤e u¤ram›fl. 2004’te
kullan›lmaya bafllanan son
logonun ise siyah-beyaz
renklerle kapl› oval bir kalkan fleklinde
oldu¤unu görüyoruz. Üst k›sm›nda kulübün
ad›n›n “onur” anlam›na gelen alt›n renkli bir
çizgiye yaz›ld›¤› logonun alt k›sm›nda ise siyah
kalkan içerisinde, beyaz renkte flahlanm›fl bir
bo¤a silueti karfl›m›za ç›k›yor. Bu siluetin
üstünde de bir taç mevcut. ‹flte bu iki sembol
ayn› zamanda Torino flehir bayra¤›n›n da
tarihteki simgesi. Juventus’un kuruldu¤u
flehir olan Torino’ya Roma devrinden
önce bir Kelt-Roman kabilesi yerlefliyor.
Keltçede “Tau” da¤lar anlam›na geldi¤i
için de etraf› Alplerle çevrili olan
Torino’ya yerleflen bu kabile Tauriniler
olarak an›lmaya bafllan›yor. ‹flte Torino
ad› da buradan geliyor. Torino ayn›
zamanda ‹talyanca’da “Küçük Bo¤a” anlam›na
gelmekte. ‹flte tüm bu hikâye Torino flehir
bayra¤›na niye bo¤a figürü kondu¤unu da
aç›kl›yor. Ayn› sembolü flehrin bir di¤er tak›m›
olan FC Torino’da da bulmak mümkün. Hem
flehir bayra¤›nda hem de Juventus logosunda
bulunan taç ise Romal›lar›n Torino’ya ilk
yerlefltikleri zaman kurduklar› askeri üssün
an›s›n› canland›r›yor. Zaman›nda ‹mparator
Augustus’a adanan ve Latincede “Augusta
Taurinorum” olarak bilinen bu üs, ayn›
zamanda bu dönemde Torino’nun ad› olarak
biliniyor ve düflük nüfuslu Torino halk›n› da
içinde bar›nd›r›yordu.
fiahlanan bo¤a
F
iorentina’n›n armas›ndaki en dikkat çeken
sembol, baklava desenli logonun üst
k›sm›nda yer alan ve tak›m›n kenti
Floransa’n›n da bayra¤› olan motif. Ancak
“mor menekfleler” olarak bilinen tak›m›n
lâkab› sizi yan›ltmas›n; çünkü bu menekfle
de¤il, bir zambak motifi. Frans›zcas›
“Fleur-de-lis” olan ve bu ad›yla bilinen, safl›¤›,
masumiyeti ve ›fl›¤› temsil eden bu zambak
motifi, tarih boyunca baflta Fransa monarflisi
olmak üzere birçok Avrupa krall›¤› ve flehri
taraf›ndan hanedan› simgelemek için
kullan›lm›fl. “Fleur-de-lis”nin ilk olarak
sanatsal motiflerde kulland›¤›n› söylersek,
tarih boyunca ve günümüzde Avrupa’n›n
kültür ve sanat baflkenti olan Floransa’n›n
flehir bayra¤›n›n nas›l simgesi oldu¤unu
anlamak pek de güç olmaz. ‹flte Fiorentina
kulübü de ço¤u ‹talyan tak›m› gibi flehir
bayra¤›na sad›k kalm›fl ve logosuna bu motifi
koymufl. Ancak bu motifin kulübün tarihi
boyunca pek çok kez de¤iflikli¤e u¤rad›¤›n› da
ekleyelim. Bu de¤iflikliklerden en çarp›c› olan›
ise 1980’li y›llarda kulüp baflkanl›¤›n› yapan
Flavio Pontello’nun zambak motifinin sa¤
k›sm›n› “F” harfine dönüfltürmesi ve bu
flekilde hem Floransa’y› hem de Fiorentina’y›
birlikte an›msatmak istemesi.
Ancak pazarlama amac›yla bulunan bu
sembol, kulüp taraftarlar› taraf›ndan
zambaktan çok bir baltaya benzetildi¤i için
zaman›nda oldukça tepki toplam›fl. Pontello
döneminden sonra 2002’ye kadar
günümüzdeki logo kullan›lsa da bu dönemde
kulübün iflâs etmesinden dolay› logoyu
kullanma hakk›na da Floransa Komisyonu
taraf›ndan el konulmufl.
Ancak iflâstan sonra baflkanl›¤a gelen Diego
Della Valle, kulübü toparlaman›n yan› s›ra 2.5
milyon euro karfl›l›¤›nda da logonun kullan›m
hakk›n› geri alm›fl ve böylece Floransa
ekibinin logosu ‹talyan kulüpleri aras›ndaki en
pahal› logo olarak kay›tlara geçmifl.
Günümüzdeki logonun alt k›sm›nda ise
kulübün tam ad› olan AC Fiorentina’n›n
bafl harfleri bulunmakta.
Menekfle de¤il zambak
Lecce
Ö
ncelikle Genoa’n›n 1893’te
bir kriket ve atletizm
kulübü olarak ‹ngilizler
taraf›ndan kuruldu¤unu
belirterek söze bafllayal›m.
4 sene sonra futbol flubesini
açan kulüp, Cenova flehrinin
armas›nda yer alan ve “Griffin”
ad› verilen mitolojik hayvana
ambleminde yer vermifl. Alt›n renkte
olan ve kartal bafll›, aslan gövdeli bir
ejderha olarak tan›mlanan bu yarat›k,
mitolojiye göre bir güç simgesi olarak
kabul edilmekte. Yine Cenova flehir
bayra¤›nda yer alan ve
St. George’s Cross ad› verilen
kutsal k›rm›z› haç da tak›m
logosunun üst k›sm›nda kendine
yer bulmufl. Günümüzde ‹ngiltere
ve Gürcistan gibi ülkelerin
bayraklar›na da örnek teflkil
etmifl bu kutsal haç, 11 ile
18. yüzy›llar aras›nda bu bölgede
hüküm sürmüfl Cenevizlilerin bayra¤›n›
simgelemifl. Kulübün kalkan fleklindeki
logosunun tak›m›n renkleri olan
k›rm›z› ve maviden olufltu¤unu da
hat›rlatal›m.
Mitolojik yarat›k
Genoa
Genoa
Y
unan tarihinin izlerini tafl›yan
Bergamo kentinin bir
temsilcisi Atalanta. Ad› da Yunan
mitolojik karakterlerinden
“Atalanta”dan geliyor. ‹flte
kulübe ad›n› veren bu mitolojik
karakterin portresi de
mavi-siyahl› tak›m›n armas›nda
yer almakta. Kad›n mitolojik
kahramanlardan biri olan
Atalanta’n›n hikâyesi ise flöyle:
Efsaneye göre, hep bir
erkek çocu¤u olmas›n›
isteyen Lasius,
Atalanta k›z olarak
do¤unca kendisini
ormana b›rak›p terk
eder. Bu durum
üzerine Do¤a
Tanr›ças› Artemis de
Atalanta’n›n hayatta
kalmas› için onu bir
ay›ya emzirttirir. Ayn›
zamanda güzelli¤i dillere destan
olan Atalanta da y›llar geçtikten
sonra ormanda büyümenin
verdi¤i avantajla mükemmel bir
avc› olur. Hatta o kadar
güçlüdür ki, kendisine tecavüz
etmeye çal›flan ve Yunan
mitolojisinde “Centaur” ad›
verilen iki tane insan bafll› at›
öldürür. ‹flte o dönem,
günümüzdeki Bergamo
civarlar›nda yaflad›¤› tahmin
edilen ve özellikleriyle
mitolojinin önemli kad›n
karakterlerinden olan Atalanta
da 1907 y›l›nda kurulan kulübün
isim ve arma kayna¤› olmufl.
Mitolojik
karakterden ad›n›
alan tak›m
Atalanta
B
aflkent Roma’n›n
mavi-beyazl› ekibi
Lazio’nun kalkan fleklindeki
armas›n›n tepesine
bakt›¤›m›zda alt›n renkte dev
bir kartal sembolü
görüyoruz. 1900 tarihinde
‹talyan ordusunda görev
yapan Luigi Bigiarelli
taraf›ndan seçilmifl bu kartal
sembolü, tak›m›n ayn›
zamanda lâkab› ve simgesi.
Bigiarelli’nin kulübün ayn›
zamanda kurucusu oldu¤unu
da hat›rlatal›m. Bigiarelli’nin
kulübün simgesi olarak
kartal› seçmesi de mitolojiye
ve tarihe dayan›yor. Yunan
mitolojisinde “Aquila”,
Lazio
Mitolojik
kartal
S
ardunya Adas›’n›n
baflkenti olarak kabul
edilen Cagliari’nin
kulüp logosunun
ortas›ndaki flekil,
Sardunya bölgesini tarih
boyunca simgeleyen
bayraktaki sembolle
ayn›. Ortas›nda geçen
k›rm›z› bir haç ile
dörde ayr›lan bu
bayra¤›n her çeyre¤inde
ayn› yöne bakan bir
kafa portresi bulmak
mümkün. Bu kafa portresinin anlam›
ise flöyle: 11. yüzy›l›n bafllar›nda
Fatimilerin elinde bulunan Sardunya
bölgesine yard›m edilmesi için
Papa 2. Benedict, Pizal›lara emir
verir. Verilen yaz›l› emirde de bu
sembol yer almaktad›r. Daha sonraki
y›llarda Aragonlular›n Arap
Müslümanlara karfl› kazand›¤›
Alcoraz Savafl›’nda bu sembol
Araplar›n bu savaflta yenildi¤ini
belirtmek için kullan›l›r.
Daha
sonra
13. yüzy›lda bu sembol
Aragon Kral›
3. Aragon’›n krall›k
mührü olur.
Nihayetinde son olarak
da 14. yüzy›l›n ikinci
yar›s›ndan itibaren
Aragonlular bölgede
hâkimiyet sürmeye
bafllay›nca, bu sembol
de Sardunya’n›n
bayra¤›na konulur.
Berberi yani Kuzey Afrikal›lar› ve
Arap Müslümanlar› simgelemek
amac›yla kullan›lan bu semboldeki
kafalar sola bakmaktad›r ve gözleri
bandana benzeri bir sarg› ile
kapat›lm›flt›r. Ancak 1999’da
Sardunya’da onaylanan bölgesel
yasaya göre semboldeki kafalar sa¤a
döndürülmüfl ve gözlerindeki sarg›
al›nlar›na do¤ru kald›r›lm›flt›r.
Fakat Cagliari’nin armas›ndaki
bu sembolün eskisi gibi kald›¤›n›,
Cagliari
Sardunya tarihi
kokan bir logo
Sardunya tarihi
kokan bir logo
Fiorentina
gökyüzü, flimflek ve gök gürültülerinin
tanr›s› olarak kabul edilen Zeus’un
habercisi ve ölümsüz kartal› olarak
bilinmekte. Mitolojiden gelen bu
unvan›ndan dolay› “Aquila”, Roma
‹mparatorlu¤u zaman›nda da ordunun
güç simgesi olarak kullan›lm›fl ve
Romal›lar›n savafllar›nda heykeli tafl›nm›fl.
‹flte kendisi de bir ordu mensubu olan
Bigiarelli, kulübün simgesi olarak
zaman›nda bu kartal› seçmifl ve logoya
koydurtmufl. “Aquila”n›n üzerinde
bulundu¤u kalkan›n üst k›sm›nda ise
tak›m›n ad› olan ve aç›l›m› Lazio Spor
Kulübü anlam›na gelen S.S. Lazio
(Societa Sportiva Lazio) yaz›yor. Bu arada
Lazio’nun ad›n› Roma’y› da içinde
bulunduran Lazio bölgesinden ald›¤›n›
hat›rlatal›m. Kalkan›n geri kalan k›sm›n›
ise kulübün simgesi olan mavi-beyaz
renkler tamaml›yor. Renklerden söz
aç›lm›flken, Lazio’nun kuruldu¤unda
mavi-beyaz renkleri almas›n›n nedenini
flöyle belirtelim: ‹lk kuruldu¤unda asl›nda
bir atletizm kulübü olarak faaliyete geçen
Lazio, renklerini de Antik Olimpiyatlar›n
ev sahibi Yunanistan’›n renkleri olan
mavi-beyaz olarak seçti. Kuruluflundan iki
y›l sonra da kulübün futbol flubesi aç›ld›
ve dolay›s›yla mavi-beyaz, futbol
tak›m›n›n da renkleri oldu. Böylece
Lazio’nun armas›na bakt›¤›m›zda bir ordu
mensubunun gerek mitolojik, gerek savafl,
gerekse de spor tarihini bir amblemin
üzerine nas›l yans›tt›¤›n› görüyoruz.
yani portrelerin
hâlâ gözleri sar›l›
olarak sola
bakt›¤›n›
söylemekte fayda
var. Cagliari’nin
armas›ndaki
renklerin hikâyesi
de bir hayli ilginç.
Ayn› zamanda
kulübün de
renklerinden olan
k›rm›z›n›n armada
kullan›lmas›n›n
nedeni
11. yüzy›lda
Sardunya
Krall›¤›’n›n
yöneticisi olan
Savoy Ailesi’ni
temsil eden bayra¤›
ifade ediyor. Mavi
ise Cagliari’nin
merkezinde
bulunan tarihi
Castello Kalesi’ni
tan›ml›yor.
‹flte kulübün
k›rm›z›-mavi
renkleri almas› da
bunlardan
kaynaklan›yor.
A¤aç ve kurt
1
sezonluk aran›n ard›ndan
Serie A’ya geri dönen
Siena’n›n logosu Roma ile
hemen hemen ayn›.
Siyah-beyazl› kulübün
logosunda da bir önceki yaz›da
anlatt›¤›m›z Roma’n›n logosunda oldu¤u gibi
bir difli kurdun sütünü emen iki çocuk figürü
bulunmakta. Romulus ve Remus adl›
mitolojinin bu önemli ikiz kardefllerinin figürü
Roma’da oldu¤u gibi Siena’n›n armas›nda da
can bulmufl. Tek fark Siena’n›n logosundaki
bu figürün dizayn›n›n de¤iflik olmas›.
Logonun alt k›sm›nda yazan ve güç anlam›na
gelen “Robur” ise kulübün ilk kuruldu¤undaki
ad› ve flu andaki lâkaplardan biri.
Elips fleklindeki amblemin en alt k›sm›nda ise
kulübün kurulufl y›l› olan 1904 yazmakta.
Arman›n üst k›sm›nda ise tam ad›
Associazione Calcio Siena (Siena Futbol
Birli¤i) olan kulübün ad› k›salt›lm›fl bir flekilde
bulunuyor.
Siena
Gücün simgesi