Page 48-49 - gri-sablaon1

SEO Version

G
Geçen ayki say›da, Güney K›br›s’›n son y›llarda
kulüp tak›mlar› düzeyinde Avrupa futbolunda
en dikkat çekici yükselifllerden birinin aktörü
oldu¤una ve bu yükseliflin de içinde bulundu-
¤umuz sezon müthifl bir ivme kazand›¤›na de-
¤inmifltik. Özellikle APOEL’in fiampiyonlar Li-
gi’nde çizdi¤i performans, söz konusu ivmeyi
sa¤layan en büyük etmendi. Aradan geçen yak-
lafl›k bir ayl›k sürede, APOEL baflar›l› çizgisini
devam ettirmeyi bildi. Sar›-mavililer fiampiyon-
lar Ligi’nde dördüncü hafta karfl›laflmas›nda
Porto’yu 2-1’le devirmelerinin ard›ndan, beflin-
ci maçlar›nda da Zenit St. Petersburg deplasma-
n›ndan golsüz beraberlikle dönerek, grubun ta-
mamlanmas›na bir maç kala ikinci tura kalmay›
garantiledi.
Ada’n›n güney yakas›nda futbol ad›na ifller böy-
lesine güllük gülistanl›k bir haldeyken, kuzey
yakas›ndaysa durum tam tersi vazi-
yette. Asl›nda bu ifade bile KKTC’de
futbolun durumunu anlatmakta ye-
tersiz kal›yor; zira konuyla ilgili her-
hangi bir bilgisi olmayan bir kifli sa-
dece söz konusu ifadeye bakt›¤›nda
yeflil sahalarda çok kötü sonuçlar
al›nmakta oldu¤unu düflünebilir. Ne
var ki KKTC’de tak›mlar b›rak›n o
kötü sonuçlar› almay›, mevzubahis
yeflil sahalara ç›kmak-
ta bile zorlan›yor. Se-
bebi malum, KKTC’nin
Türkiye haricinde her-
hangi bir devlet tara-
f›ndan tan›nmamas› ve
FIFA’n›n da uluslarara-
s› düzeyde tan›nmam›fl
bir ülkenin millî tak›-
m›yla olsun, kulüp ta-
k›mlar›yla olsun, maç
yap›lmas›na karfl›n bir-
tak›m yapt›r›mlar›n›n
bulunmas›.
Tek bir ada,
iki farkl› ulus
Günümüzdeki mevcut durumla ilgi-
li ayr›nt›lara geçmeden evvel ifllerin
nas›l bu noktaya geldi¤iyle ilgili geç-
miflten birtak›m ayr›nt›lar› an›msa-
makta fayda var. K›br›s Adas›, Os-
manl› ‹mparatorlu¤u taraf›ndan
1570’te ele geçirildikten sonra te-
melde iki farkl› dinden iki etnik gru-
bun yaflad›¤› bir adaya dönüflmeye
bafllam›flt›. Ada nüfusunun ço¤unlu-
¤unu Rum Ortodoks kesim olufltur-
maktayd› ama Müslüman Türk nüfus
da 17. yüzy›ldan itibaren adan›n
önemli unsurlar›ndan biri haline
gelmiflti. 19. yüzy›la gelindi¤inde
adada yaflayanlar›n üçte ikisini
Rumlar, üçte biriniyse Türkler teflkil
etmekteydi. 1878’de K›br›s’›n yöne-
timi “de facto” olarak Birleflik Krall›-
¤›n eline geçtikten sonra da bu yap›-
da herhangi bir de¤ifliklik olmad›.
1914’te resmen Birleflik Krall›¤a
ba¤lanan adan›n bu durumuysa
özellikle II. Dünya Savafl› ertesinde
ciddi biçimde tart›fl›lmaya bafllad›.
48
TamSaha
TamSaha
49
Onur Erdem
Yasak topraklar!
Güney K›br›s tak›mlar› Avrupa
kupalar›nda elde ettikleri baflar›l›
sonuçlarla futbol kamuoyunu
flafl›rtmaya devam ededursun,
Ada’n›n kuzeyindeyse futbol
oynamaya teflebbüs etmek dahi
bafll› bafl›na bir problem.
KKTC
Futbolu
Savafl›n kaybedenleri aras›ndaki ‹tal-
ya’n›n, 20. yüzy›l bafllar›nda Os-
manl›’dan ald›¤› On ‹ki Ada’dan çe-
kilip bu adalar› Yunanistan’a b›rak-
mas›, K›br›s’ta da benzer bir rolü
Britanya’n›n üstlenebilece¤i husu-
sunda adan›n Rum nüfusunda büyük
bir beklenti yaratmaktayd›. Dahas›,
Britanya zaten evvelden himayesi
alt›nda olan ‹yonya Adalar›’n› da
19. yüzy›l ortas›nda Yunanistan’a b›-
rakarak geçmiflte söz konusu duru-
ma örnek olabilecek bir eylemde de
bulunmufltu. Bunun sonucunda
“Enosis” (birleflme), K›br›s Rum Or-
todoks Kilisesi taraf›ndan 1951 y›l›n-
da Rumlar aras›nda bir halkoylama-
s›na tâbi tutuldu. Neticesinde de
Rumlar›n %97’si Enosis’e “evet” de-
di.
‹plerin gerilmeye bafllad›¤› an
Rumlar aras›nda Yunanistan’la bir-
leflme fikri neredeyse tamamen ka-
bul görmekteyken, adan›n Türk nü-
fusuysa buna karfl› bir refleks olarak
adan›n ikiye bölünmesini ve Rum
taraf›n›n Yunanistan’a, Türk taraf›n›n
da Türkiye’ye b›rak›lmas›n› öne sü-
ren “taksim” fikrini ortaya koyacakt›.
Öte yandan bu fikirler sadece ada-
daki iki topluluk aras›nda tart›fl›lm›-
yordu ve çok geçmeden Yunanistan
devleti de duruma müdahil olmufl,
K›br›s’›n kendi bünyesine kat›lmas›
için uluslararas› düzeyde lobi faali-
yetlerine bafllam›flt›. Ne var ki bu fa-
aliyetler, ada üzerinde egemenli¤ini
sürdüren Britanya’y› ikna edecek
düzeyde olmam›flt›. Bunun üzerine
1955 y›l›nda, aç›l›m› “K›br›sl›lar›n
Milli Mücadele Birli¤i” anlam›na ge-
len EOKA örgütü kurulacakt›. Örgü-
tün amac› adan›n Britanya hege-
monyas›ndan kurta-
r›lmas› ve Yunanis-
tan’la birlefltirilme-
siydi. K›br›sl› Türkler
ise bu örgüte karfl›
kendi direnifl grupla-
r› olan Türk Muka-
vemet Teflkilat›’n›
1958’de infla ede-
ceklerdi.
K›br›s, 1960 y›l›na
gelindi¤inde, Birle-
flik Krall›¤›n adadan
çekilme karar› alma-
s› sonucunda ba¤›m-
s›z bir cumhuriyet
statüsünü kazana-
cakt›. Yeni iki top-
lumlu modelde devlet baflkan› Rum
lar aras›ndan seçilirken, devlet bafl-
kan› yard›mc›s› da Türkler aras›ndan
seçilecekti. Ancak bunlar sular›n du-
rulmas› için yeterli olmam›flt› ve
Rumlar aras›nda “Enosis” için örgüt-
lü çal›flma sürüyordu. Bu çal›flman›n
ipleri kopma noktas›na getirdi¤i ta-
rihse 21 Aral›k 1963’tü. “Kanl› No-
el” olarak da an›lan tarihte Türklere
karfl› bafllat›lan pogrom neticesinde
büyük bir etnik çat›flma patlak ver-
mifl ve 10 gün süren olaylarda 364
Türk, 174 de Rum hayat›n› kaybet-
miflti.
Türkiye’nin müdahalesi...
Olaylar›n ard›ndan 10 y›l› biraz afl-
k›n bir süre, K›br›s-Yunanistan-Tür-
kiye üçgeninde gergin bir bekleyifl
hâkim oldu. Bir sonraki büyük kriz-
se, 15 Temmuz 1974’te patlak verdi
ve Yunanistan’daki faflist Albaylar
Cuntas›’n›n örgütledi¤i darbeyle