Page 52-53 - fgd-bulten2

Basic HTML Version

Türkiye Futbol Federasyonu, kadın
futboluna verdiği önemi yeni kurdu-
ğu kadın futbolu müdürlüğü ve bu
müdürlük kapsamında hayata ge-
çirdiği projeler ile gözler önüne se-
riyor. Bu projeler arasında yer alan
“Kız Futbol Eğitim Merkezleri” kadın
futbolunun yaygınlaştırılması ve ge-
leceği açısından büyük önem taşıyor.
2011 yılının Aralık ayında hazırlıkları-
na başlanan projede katılımcı kızla-
rın futbol topuyla ilk buluşması Şubat
2012’de gerçekleşti. Türkiye’de kadın
futbolunun gelişmesi adına büyük fe-
dakarlıklarla çalışmalarını sürdüren
kadın futbol kulüpleri ile işbirliği içe-
risinde geliştirilen ve hayata geçirilen
bu projede ilk yıl sonunda 1200 kız
çocuğunun futbol eğitimi almış olma-
sı hedefleniyor.
2013’te hedef 40 kulüp
2012 yılında 9 kadın futbol kulübüyle
4 aylık bir süreçte gerçekleştirilecek
bu projenin gelecek yıl daha da geliş-
tirilmesi ve 2013 yılında 40 kulüple 8
aylık bir sürece yayılması planlanıyor.
Birer aylık dönemler halinde 12-13 ve
14-15 yaş grubundan kızların temel
futbol eğitimi alacağı bu proje kulüp-
lerin gençlik geliştirme programlarına
oyuncu yaratmak anlamında büyük
önem taşıyor. Projeye özel eğitime
tabi tutulan kulüp antrenörlerine
proje süresince TFF tarafından aylık
ücret ödeniyor. Temel futbol eğitimi
için gerekli tüm antrenman malzeme-
leri de kulüplere Türkiye Futbol Fede-
rasyonu tarafından karşılıksız olarak
temin ediliyor.
Yetenekli kızların önü açılacak
Projede 1 aylık süreçte temel futbol
eğitimi alan ve bu eğitimler sırasında
yetenekli olduğu tespit edilen kızla-
rın kulüplerin gençlik geliştirme ta-
kımlarında futbol hayatlarına devam
etmesi planlanıyor. Yetenekli kızların
önünde kulüplerde futbol oynamanın
yanı sıra Milli Takımlara seçilme fırsa-
tı da bulunuyor. Milli Takım oyuncusu
olmanın sağlayacağı fırsatlar arasın-
da yurtiçi ve yurtdışı okullardan elde
edilebilecek burslar ve devletin Milli
Takım sporcularına sunduğu maddi-
manevi ayrıcalıklar dikkat çekiyor.
Kız Futbol Eğitim Merkezleri çalışmalara başladı
Türkiye Futbol Federasyonu ile Kadın Futbolu kulüpleri kadın futbolunun yaygınlaştırılması açı-
sından büyük önem taşıyan bir projeyi hayata geçirdi. 9 kulübün destek verdiği Kız Futbol Eğitim
Merkezleri’nde ilk yıl sonunda 1200 kız çocuğunun eğitim alması hedefleniyor.
Projenin gerçekleştirileceği kulüpler ve iller:
Ataşehir Belediyespor
İstanbul
Çamlıcaspor
İstanbul
Karadeniz Ereğlispor
Zonguldak
Gazi Üni. Kızılcahamam MNT Spor Ankara
Fomget Gençlik ve Spor
Ankara
Konak Belediyespor
İzmir
Adana İdman Yurdu
Adana
Medical Park Antalyaspor
Antalya
Trabzon idman Ocağı
Trabzon
Sıçrama, çoğunlukla spordan örnek-
ler üzerinde durarak çok temel bir te-
zin altını çizmeye çalışıyor: “Yetenek
dediğimiz şey bir efsanedir, üstün
başarı küçük yaşlardan itibaren de-
falarca tekrar tekrar çalışmanın ve bu
çalışmaya uygun doğru çevre koşulla-
rının varlığının sonucu olarak ortaya
çıkar.”
Bu tezi ispat etme yolundaki ilk
ve en yakın örnek Syed’in kendisi.
İngiltere’nin küçük bir kasabasında
geçen kendi çocukluğunda, küçük
yaşlardan itibaren evlerinde bulunan
bir masa, anahtarı tüm kulüp üyele-
rinde bulunan ve sürekli açık olabilen
kasabanın masa tenisi kulübü ve geç-
mişte İngiltere şampiyonu olmuş bir
öğretmenin onlara ders vermesi gibi
etkenlerin varlığı Syed’a göre uzun
yıllar başarılı bir elit sporcu olmasın-
daki en önemli etkenler. Tiger Woods,
Roger Federer, Mozart’ın hayat öykü-
lerinden kesitlerle bu tezin altı keyifli
hikayelerle zenginleştirilmiş. Akade-
mik olarak Florida Üniversitesi’nden
Anders Ericson’un araştırmaları da
kitabın ana tezi için önemli bir yer
tutmakta. Ericson’un araştırmaları ile
Syed üstün başarının küçük yaşlardan
itibaren konuyla ilgili harcanan za-
man ile paralellik gösterdiğini göster-
mekte. Bu nokta literatürde bir çok
yerde geçen 10.000 saat teorisi ile bi-
rebir örtüşmekte. İnsanoğlu herhangi
bir alanda üstün başarılı olabilmek
için o işe 10.000 saat zaman ayırmak
zorunda.
Yetenek ve gelişimi
Bu ana tezin dışında kitap özellikle üs-
tün başarılı sporcuların zihinsel sıkın-
tıları, önyargıları, batıl inançları üzeri-
ne de çok keyifli bir okuma sunuyor.
Zihnin çelişkileri ana başlığı altındaki
3 bölümde yazar sporcuların “pla-
cebo” duygusu ile nasıl performans-
larını arttırdıklarını ya da “tıkanma”
duygusu ile nasıl performanslarını
inanılmaz biçimde kaybettiklerini ha-
yatlarından örneklerle gösteriyor.
Kitabın son kısmında ise yazar, do-
pingin ve ırksal özelliklerin spor üze-
rindeki etkisini irdeleyerek sporun
bambaşka bir tarafında da söyleye-
cekleri olduğunu gösteriyor. Genel
olarak spor ağırlıklı olduğu da dü-
şünülürse, kitap futbol insanlarının
yetenek ve onun gelişimi için ciddi
biçimde düşünmesini tetikleyecek bir
zenginlikte. Eserin tanıtımını futsalın
futbolda yetenek gelişimini nasıl art-
tırdığının anlatıldığı bölümden kısa
bir paragrafla noktalıyoruz: “Futsal iyi
tasarlanmış bir eğitimin öğrenmeyi
hızlandırdığına dair kusursuz bir ör-
nektir; doğru çalışma türüyle herhan-
gi bir karmaşık yeteneğe ait bilginin
nefes kesen bir hızda genişletilip, de-
rinleştirilebileceğine dair bir örnek.”
Kitaplık
Futbol Gelişim’in her sayısında antrenörlere, futbol insanlarına, sporculara vizyon kazandıracağı-
na ve onların gelişimine katkıda bulunacağına inandığımız kitapları tanıtacağız. İlk sayıdaki eser
eski elit bir sporcu olan Matthew Syed’a ait: Sıçrama
Matthew Syed, Britanyalı bir
gazeteci ve BBC yorumcusu.
1970 yılında dünyaya gelen
Syed, masa tenisinde 8 yıl bo-
yunca İngiltere şampiyonu ol-
muş, olimpiyatlarda ülkesini 2
kere temsil etmiş eski bir elit
sporcu. Sıçrama yazarın tek ki-
tabı.
Yazan: Serbülent Şengün
Futbol Gelişim
48
49
Futbol Gelişim